Fotografowanie zaćmień - czym fotografować

Wyniki naszych wysiłków fotograficznych zależą od obiektywu, którym dysponujemy. Słońce lub Księżyc (z naszej perspektywy mają zbliżone rozmiary - obserwatorzy zaćmień coś o tym wiedzą :)) mogą wydawać się duże, jednak większość tych, którzy spróbują wykonać zdjęcie zazwyczaj spotyka rozczarowanie. Nagle okazuje się, że ten wielki Księżyc sfotografowany standardowym obiektywem o ogniskowej rzędu 40-50 mm jest bardzo mały i niewiele na nim widać. Jeżeli zależy nam na wyraźnej tarczy należy zastosować obiektyw o ogniskowej co najmniej 200mm. Do wykonania zdjęcia Księżyca lub Słońca, który wypełni cały kadr konieczna jest ogniskowa 1500-2000mm. Podając te wymiary stosuję tzw. przelicznik do małego obrazka, który należy dobrać odpowiednio dla swojego aparatu (powinno być coś o tym w instrukcji). Poniżej kilka przykładów wykonanych lustrzanką z matrycą APS-C (w tym przypadku przelicznik do małego obrazka wynosi 1.5).

sun01.jpg

Słońce widziane przez gęste chmury warstwowe
Canon EOS 300D, ogniskowa 200mm

sun02.jpg

Słońce tuż po zaćmieniu w 2006 roku
Canon EOS 300D, ogniskowa 1200mm

W przypadku zaćmienia całkowitego najciekawszym elementem jest oczywiście korona i to ona prawdopodobnie będzie podstawowym obiektem, który będziemy chcieli sfotografować. Wymiary korony są znacznie większe od rozmiarów Słońca i należy to uwzględnić dobierając ogniskową obiektywu. Pewną komplikacją jest fakt, że rozmiar korony jest zależny od aktywności słonecznej i można go jedynie przewidywać. Dodatkowo należy zdawać sobie sprawę, że korona dzieli się na kilka stref o zróżnicowanej jasności. Najbliżej tarczy znajduje się najjaśniejsza korona wewnętrzna, nieco dalej ok. dziesięciokrotnie słabsza korona środkowa i najdalej korona zewnętrzna o jasności stukrotnie mniejszej od korony wewnętrznej. Oczywiście najłatwiej sfotografować koronę wewnętrzną oraz środkową i to one zazwyczaj widoczne są na typowych amatorskich zdjęciach. Rozmiary korony środkowej mogą sięgać dwóch-trzech średnic Słońca (w tym roku pewnie będzie mniejsza), korona zewnętrzna może rozciągać się znacznie dalej, ale jej fotografowanie jest „nieco” trudniejsze i raczej wymaga zastosowania specjalnego sprzętu (kilka słów na ten temat nieco dalej).

< Poprzednia strona | Następna strona >

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License