Porady Obserwacyjne, czyli co komu się przydało podczas poprzednich wypraw.

Tutaj jest miejsce na podzielenie się swoimi doświadczeniami z obserwacji i fotografii.

Aktywność Słoneczna

Nadal mamy to niepokojąco długie minimum. Przez większość czasu nie można doliczyć się nawet jednej małej plamki. Sytuacja będzie miała swoje odbicie podczas zaćmienia w wyglądzie Korony, która na pewno w całości zmieści się nawet w 600 mm obiektywie.

Słońce na żywo:
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime/
latest.jpg

Fotografowanie zaćmienia

Poniżej spróbuje podzielić się własnymi doświadczeniami dotyczącymi fotografowania Słońca, a szczególnie jego zaćmienia. Bawię się w szeroko rozumianą astrofotografię od kilku lat i chociaż Słońce nie jest moją główną „specjalnością”, od czasu do czasu coś tam pstryknę. Zaliczyłem trzy zaćmienia całkowite i kilka częściowych. Praktycznie za każdym razem starałem się fotografować, wiec jakieś doświadczenie zdobyłem. Większość przykładów będzie pochodziła z zaćmienia w 2006 roku – jest to najbardziej udana z moich obserwacji i mam z niej praktycznie kompletną dokumentację fotograficzną (w odróżnieniu od ostatniego zaćmienia sfotografowałem również fazę całkowitą ;)). Pierwsze zaćmienie obserwowałem w 1999 roku na Węgrzech, ale to były inne czasy, brak jakichkolwiek doświadczeń i zupełnie inny sprzęt, więc o wynikach wspominał nie będę.

Uwaga dotycząca parametrów przykładowych zdjęć: fotografuję głównie przez teleskop, a w nim nie ma czegoś takiego jak przysłona w klasycznym obiektywie fotograficznym. Podawana przy zdjęciach wartość f/liczba może być jednak rozumiana dokładnie w ten sam sposób. Np jeżeli określam światłosiłę teleskopu na f/15 jest to równoważne przysłonie 15 na klasycznym obiektywie.

Po pierwsze bezpieczeństwo

Czym fotografować

Jak dobrać parametry

Co jeszcze można zrobić

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License