Porady Obserwacyjne, czyli co komu się przydało podczas poprzednich wypraw.

Tutaj jest miejsce na podzielenie się swoimi doświadczeniami z obserwacji i fotografii.

Aktywność Słoneczna

Nadal mamy to niepokojąco długie minimum. Przez większość czasu nie można doliczyć się nawet jednej małej plamki. Sytuacja będzie miała swoje odbicie podczas zaćmienia w wyglądzie Korony, która na pewno w całości zmieści się nawet w 600 mm obiektywie.

Słońce na żywo:
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime/
latest.jpg

Fotografowanie zaćmienia

Poniżej spróbuje podzielić się własnymi doświadczeniami dotyczącymi fotografowania Słońca, a szczególnie jego zaćmienia. Bawię się w szeroko rozumianą astrofotografię od kilku lat i chociaż Słońce nie jest moją główną „specjalnością”, od czasu do czasu coś tam pstryknę. Zaliczyłem trzy zaćmienia całkowite i kilka częściowych. Praktycznie za każdym razem starałem się fotografować, wiec jakieś doświadczenie zdobyłem. Większość przykładów będzie pochodziła z zaćmienia w 2006 roku – jest to najbardziej udana z moich obserwacji i mam z niej praktycznie kompletną dokumentację fotograficzną (w odróżnieniu od ostatniego zaćmienia sfotografowałem również fazę całkowitą ;)). Pierwsze zaćmienie obserwowałem w 1999 roku na Węgrzech, ale to były inne czasy, brak jakichkolwiek doświadczeń i zupełnie inny sprzęt, więc o wynikach wspominał nie będę.

Uwaga dotycząca parametrów przykładowych zdjęć: fotografuję głównie przez teleskop, a w nim nie ma czegoś takiego jak przysłona w klasycznym obiektywie fotograficznym. Podawana przy zdjęciach wartość f/liczba może być jednak rozumiana dokładnie w ten sam sposób. Np jeżeli określam światłosiłę teleskopu na f/15 jest to równoważne przysłonie 15 na klasycznym obiektywie.

Po pierwsze bezpieczeństwo

Czym fotografować

Jak dobrać parametry

Co jeszcze można zrobić

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License